Skip to main content

Philosophy of her 'Kajal'

 

 

In the delicate dance of her emotions, her eyelids moved like the wings of a butterfly, carrying whispers of both serenity and storms. Her lips unfolded the echoes of emotional turbulence in her heart and mind, revealing the betrayals and angst of existence.

She concealed an ocean of tears with abrupt movements of her eyelids, gracefully halting their descent. Gently unraveling the tendrils of her hair, her fingers marked a metaphorical pause before the next chapter.

Amidst the echoes of betrayal, a subtle wrath ignited in the depths of her tear-laden gaze.....a fire fueled by the intensity of her emotions. Suddenly, she paused and said, 'Hold on, let me find my Kajal.' I questioned with my eyes, 'Why do you need Kajal in the middle of the night?' She smiled with wet eyes. With meticulous precision, she adorned her eyes with Kajal, a ritual akin to a participant in a fashion exhibition. In that act, I witnessed not just a cosmetic embellishment but a manifestation of resilience.

It struck me then, like a revelation breaking through the clouds of contemplation. Her vanity bag, a seemingly mundane repository of makeup, harbored something profound....an arsenal of strength. It was the silent companion that empowered her to don diverse personas, to veil the tumult and disquietude within the intricate folds of her life.

At that moment, amidst the brushes and pigments, I learned a poignant lesson. The realm of cosmetics became a metaphor for the resilience found within....a sanctuary where strength and vulnerability coexisted. She, with her painted eyes and tear-stained cheeks, emerged as a testament to the transformative power of embracing the intricate layers of one's own existence. 


By: Sardar Bhatti


Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

बहरों को सुनाने के लिए धमाके की जरुरत होती है। फिल्म रिव्यू - धमाका

                                      राम माधवानी द्वारा निर्देशित फिल्म ‘धमाका’ 19 नवंबर 2021 को रिलीज हुई और वाकई में धमाका कर दिया। स्टोरी दो लोगों के इर्द-गिर्द घूमती है। एक है अर्जुन पाठक जो कि एक लीडिंग पत्रकार होने के बावजूद प्राइम टाइम शो से हटा दिया गया है और अब एक रेडियो कार्यक्रम में होस्ट के तौर पर काम कर रहा है। उसकी निजी जिंदगी तनावपूर्ण है क्योंकि अभी हाल ही में उसका तलाक हुआ है। अर्जुन पाठक एक कैरियरवादी, व्यवसायवादी किस्म का पत्रकार है, जो हर हाल में अपने कैरियर में उंची बुलंदियों को छूना चाहता है। दूसरा है खुद को रघुबीर महता कहने वाला तथाकथित आतंकवादी। दोनों किरदारों की बात फोन पर होती है। रघुबीर के शुरुआती संवाद से ही वो दिलचस्प इंसान लगने लगता है - ‘‘अमीरों को क्या लगता है कि सिर्फ वही टैक्स देते हैं, गरीब भी माचिस की डिब्बी से लेकर बिजली के बिल तक हर चीज पर टैक्स देते हैं।’’ पाठक जी को लगता है कि यह एक प्रैंक काॅल है लेकिन उनका भ्रम टूटता है वो भी एक धमाके से। और यह ‘धमाका’ करता है खुद को रघुबीर महता कहने वाला व्यक्ति। भगत सिंह ने कहा था ‘‘बहरों को सुनाने के लिए धम

लफ्ज

जल्दी में , जबरन उढेलते हो खोखले 'लफ्ज़' और लौट आते हो। भीतर नीहित है जो उससे अछूते हो, नींद में बुदबुदाते हो चुकाते हो लफ्ज़। 'खामोशी' भी लफ्ज़ है लेकिन मौन है दैखती है सुनती है बूझती है और लौट आती है गर्भ में लिए - सृजनात्मक लफ्ज़। ~पल्लवी